12:13 AM

Approach and Interest

Hari ini saya bersiar-siar dengan abang dan adik saya di Persiaran surian, saya tidak tahu pun nak buat apa sebenarnya sebenarnya, dan dalam berjalan-jalan tak tentu hala tu, saya 'Ter'beli dua benda, Rubric and Bonsai's fertilizer.

Apa yang menariknya ialah, i met two different person today, which is the bonsai's seller, and rubric's seller. Di stall bonsai, i can see a lot of people there, walhal bukan ada orang nak beli pon, just tengok-tengok je (kalu nak cari bonsai murah, datang kat sini (The curve), jgn beli kat mid Valley, sane harga sekali ganda mahal), same as me, i'm just wanna have a talk with the bonsai seller and get some tips for my bonsai (beli dengan Zool Ihsan time internship).

Saya tengok, cara mereka approach cukup berbeza, orang yang jual rubrik tu approach orang macam x nak approach, tapi yang tokey bonsai tu, siap bagi kad nama lagi. Ini membuatkan saya terfkir:

1. jual bonsai tak untuk langsung, jadi kene approach orang gile-gile (70% true)
2. Jual rubrik untung gile sampai tak payah approach customer (10% true)
3. Ade lagi tempat jual bonsai kat sekitar ni yang lebih murah (60% true)
4. Orang PJ tak suka bonsai (50% true)
5. Orang PJ dah ada banyak bonsai (20% true)
6. Bonsai susah nak jaga (30% true)
7. Orang PJ malas nak fikir macam mane nak selesaikan rubric (90% true)
8. Rubric permainan zaman dinosour, ramai dah dapat selesaikan (0.5% true)
9. Tempat jual bonsai dekat dengan Big Apple (10% true)
10.Tempat jual bonsai lagi cantik dan best dari tempat jual rubric (10% true)
11. Awek jual bonsai lagi seksi (N/A)
12. Hanya orang tua yang bela bonsai orang muda main rubric (50% true)

p/s: haha, survey ni saya buat atas dasar ingin tahu je, jangan pulak dimasukkan dalam mana-mana kajian.

walaupun saya berikan seribu satu alasan, tapi hakikatnya kita semua tahu apa punca berlakunya situasi diatas, HOW YOU APPROACH PEOPLE. In how you approach people is important when you want to promote something new(bonsai) or something that already exist (rubric). you have to remember, nowadays, people had became very individualistic and care no more in other people's interest and mind. That's why, we have to approach these poeple in a correct way and know, in what sense the thing's we are promoting will bring benefit to them.

saya mempunyai seorang rakan, dia seorang yang sangat kuat pegangan agamanya. dia sanggup bergook-gadai apa sahaja demi mempertahankan akidahnya. Dia bercita-cita agar semua orang yang seiman denganya agar kembali ke jalan yang lurus (pada hematnya) dan mereka yang tidak seiman denganya menyertai angkatan akidahnya.

Apa yang menariknya, dia tidak pernah mahu mencuba untuk keluar dari bergaul dengan rakan-rakan seperjuanganya, untuk sama-sama turun ke dunia orang-orang yang menjadi target mereka dan cuba memahami dunia mereka. mereka sepatutnya memulakan proses dakyahnya dari dunia targetnya sendiri, bangkitkan rasa interest targetnya dari dalam diri targetnya sendiri, bukan sibuk mempromosikan interest mereka terhadap dunia mereka kepada orang lain. Mereka lebih suka berharap agar target-targetnya datang secara sukarela kepada mereka dan turut serta dalam memperjuangkan teologinya.

saya berikan satu contoh, jikalau George W. Bush mempromosikan kepada sekutu-sekutunya tentang betapa pentingnya minyak Iraq kepada Amerika, saya rasa tidak akan ada penglibatan negara lain didalam perang teluk tersebut. Akan tetapi, oleh kerana Amerika mempromosikan kempen perangnya atas nama terrorist, then they got the whole world behind rhem (eventhough we know their exact interest). This is happen because U.S did not promoting their interest to the whole world, but they promote the WORLD interest in this war, that is peace.

contoh lain pula, ketika Nabi Muhammad S.A.W menyampaikan risalah tauhid, adakah baginda menyatakan bahawa "masuklah kamu kedalam islam agar kerja aku sebagai nabi selesai dengan segera" atau baginda berkata "masuklah kamu kedalam islam, kerana sesungguhnya islam adalah agama yang menjanjikan kebahagiaan bagi kamu didunia dan akhirat"?? kerana itulah baginda pernah bersadba,

"Islam datang dengan berdagang dan akan kembali dengan berdagang"

Dan hakikat dunia berdagang ialah, kita harus approach customer bukan mengharap agar customer yang datang kepada kita. ingat, mereka sebenarnya tidak sedar betapa pentingnya mereka 'membeli' produk kita, sebab itulah kita wajib menyedarkan mereka. dan dalam menyedarkan mereka, cara yang betul dan terbaik ialah, fahami dan kaji, what is our customer INTEREST.

5 comments:

Ariff Redza said...

macam mane nk approach awek??? hahhahahaahah

Ariff Redza said...

bgus...

Anonymous said...

intresting... i agree with u.. =)

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

Mcm mana bley terlepas blog afiq nie sebelum nie...

erm yup... seriusly... inilah yang saya secara peribadi perjuangkan... but then... lepas ckp... memang 'mereka' suke berdakwah pada yang sudah cukup solat 5 waktu di Pusat islam...

Rakan2 yang bermain guitar dijauhi malahan ada satu peringkat dihina... ini bukan caranya... mungkin dari dalam sukar menegur (pernah dan hampa)...
Tapi tolonglah sahabat diluar yang menegur.. mungkin lebih terkesan...

Anonymous said...

You write very well.