11:35 PM

Bersinergi

Holaa..... mungkin ramai yang tertanya-tanya, mane laa mamat yang suke tulis mende-mende kontroversi neh, huhu, sori beb wa pegi EKSPEN UKM daa.. da 4th year, nak gak carik kerja kan,

So anyway, saya nak kongsikan sedikit mengenai pengalaman saya dan rakan-rakan dari pelbagai skool yang yang join kami ke EKSPEN UKM 17 haribulan Oktober lepas. Dalam banyak-banyak perkara yang best berlaku, ada satu peristiwa yang sangat memberikan effect yang berbeza dari biasa. Tahukah anda, ketika National Career Week tu dijalankan, berlaku satu PERHIMPUNAN AMAN yang di anggotai oleh segerombolan pelajar dari pelbagai Universiti tempatan. Mereka menuntut agar pilihanraya kampus menjadi lebih 'ADIL dan TELUS'. Tujuan mereka adalah untuk menyampaikan memorandum kepada Dato' Khalid Nordin (menteri pengajian tinggi) yang hadir sama untuk merasmikan program Ekspo Kerjaya dan Pendidikan peringkat Nasional itu.

Saya tertanya-tanya, apakah definisi bagi ADIL dan TELUS yang diperjuangkan oleh mereka itu? Sedalam manakah ketelusan dan keadilan yang mereka tuntut itu? Dan keadilan dan Ketelusan Yang bagaimanakah yang mereka inginkan?

1. Tiada penyelewengan duit didalam pentadbiran Universiti??
2. Kertas kerja yang mudah diluluskan??
3. Pembiayaan penuh keatas program-program yang bertentangan dengan misi dan visi Universiti??
4.Tiada 'Sponsor luar ' dari segi kewangan atau ideologi ketika pilihan raya kampus??
5. Hapuskan kursus-kursus membasuh otak yang dijalankan ketika pelajar baru mendaftar??

Mari kita cuba kupas dari sudut 'Fair and square' bagi setiap persoalan tersebut. sepanjang saya berada di U-APEX neh, banyak aktiviti sayap kanan yang saya sudah sertai, dan saya juga pernah menyertai beberapa aktiviti-aktiviti yang bersayap kiri. Saya dapat lihat perbezaan yang cukup ketara dalam kedua-dua buah program. untuk tidak memanjangkan diskusi ini didalam blog saya (agar tidakla semak sangat nak baca!!!), saya akan cuba selesaikan dari masa ke semasa.

Hari ni punya topik: Tiada penyelewengan duit didalam pentadbiran universiti??

Di universiti, terdapat satu undang-undang yang digazetkan didalam AUKU yang mengatakan bahawa seorang pelajar tidak boleh mengumpul wang dengan apa-apa cara sekalipun selain dengan kebenaran Naib Canselor. Ketika menjalankan program bersayap kiri, saya seboleh-bolehnya cuba mengelak dari melanggar arahan tersebut dengan menggunakan saluran sayap kanan yang saya fikir relevan ketika mengumpul dana. Akan tetapi saya mendapati jalannya menjadi sangat sempit jika dibandingkan jalan yang perlu ditempuhi ketika saya menjalankan aktiviti sayap kanan.

Saya ingat lagi ketika saya menjalankan sebuah program berprofil tinggi dengan budget menjangkau RM60K (saya rasa anda tahu program apa), saya dan AJK saya tidak menghadapi sebarang masalah dalam mendapatkan setengah (RM30K) peruntukan bagi menjayakan program tersebut (of coz la kene carik lagikan baru boleh jalan, but it's ok la sebab x beban sangat pastu), malah, ketika kami mempersembahkan kertas kerja kami ke peringkat tertinggi, kami hanya meminta RM 20K sahaja dan secara tidak disangka, kami diberi lampu hijau untuk meminta sehingga RM 30K. Mudahkan, minta betis, diberi paha terus.

Akan tetapi, seperti yang anda tahu, dan saya malas nak mengulas lanjut, wang tersebut evaporate entah kemana (rujuk artikel 'Badut-Badut sarkastik'). Ketika kerja-kerja dijalankan, tiada pula interest ditunjukkan oleh orang atasan kami untuk membantu menjayakan program tersebut, kecuali jika melibatkan, baju, buku cenderamata, hadiah-hadiah, dan apa-apa yang melibatkan tempahan luar. Ayat yang best sekali dan paling banyak sekali keluar time nak buat tempahan, 'Saya ada kawan....' haha, kalau tak keluar kata-kata azimat tu, memang bukan program sayap kanan la tu.

Lain pula ceritanya jika program sayap kiri nih, jalan yang dulunya cukup luas, MASYAALLAH, sempit pula jadinya, sampai saya yang kurus ni pun tak boleh nak lalu. saya cuba juga (walaupun tidak dapat peruntukan dari 'Tabung Koleksi Yuran Aktiviti Pelajar') untuk tidak mengambil jalan yang melanggar undang-undang AUKU tersebut. Akan tetapi, saya tidak pernah melarang jika AJK-AJK lain hendak juga melanggar larangan membuat kutipan luar tersebut. Bukan mereka tidak tahu, malah istilah 'legal and illegal' sering saya gunakan bagi meng'highlight'kan bahaya kepada mereka. Ini kerana, saya rasa, jika mereka benar-benar 'butuh uang' (baru belajar dari rakan-rakan indonesia) banyak lagi cara untuk mendapatkannya.

Sebagai contoh:

1. Kutipan dari Staf-staf Universiti (luaskan lagi skop hingga ke kampus induk dan kelantan, jaringankan ada.)
2. Kutipan sumbangan ketika solat jumaat (sama juga seperti diatas, luaskan skop sehingga ke kampus induk dan kelantan)
3. Buat Join Venture dengan organisasi lain yang mempunyai peruntukan untuk membiayai sedikit kos program (seperti; Pusat Islam, REDAC, CEDEC, School, and etc.)
4. Buat Jualan Amal

Dan pelbagai lagi mekanisma, akan tetapi, bagi saya, cara yang paling baik adalah, buat Join Venture dengan organisasi lain. Ini bukan sahaja akan memudahkan pengurusan, akan tetapi jalan untuk meminta wang dari pihak atasan juga akan menjadi mudah kerana mendapat sokongan dari pegawai tertentu.

Akan tetapi, masalah yang dihadapi oleh segelintir organisasi sayap kiri ini adalah, mereka terlalu ego dengan program yang mereka mahu jalankan. Bagi mereka, jika program ini dibuat secara join venture, maka akan tenggelamlah nama organisasi mereka. Akan tetapi, bila keadaan telah mendesak, barulah tehegeh-hegeh hendak membuat join venture. Apa?? maruahkah yang lebih penting atau keikhlasan anda dalam menyampaikan mesej melalui program tersebut lebih utama??.

Rakan saya Zool Ihsan pernah memberitahu kepada saya, sikap sesetengah pegawai ni, mereka suka nama mereka di'highlight'kan dengan membuat program-program tertentu, melalui cara ini, mereka boleh menunjukkan bahawa mereka benar-benar 'Buat Kerja'. Yang menariknya, bukan sekali program rakan saya ini diciplak ideanya oleh orang-orang tertentu yang hanya menagih idea-idea dari golongan kreatif macam zool ni, Tetapi, dia still cool and steady je, bila saya tanya kenapa?? jawapannya cukup mudah

"Yang penting mesej yang aku nak sampaikan sudah disampaikan, tak kisahlah sapa pun nak buat, sape cepat, diala dapat, dah kita buat keje lambat, Yang penting IKHLAS"

Wow berfalsafah jugak member aku ni sebenanye, huhu, lawati die di http://putihseri.blogspot.com

Apabila sesuatu program itu dijalankan dengan ikhlas, Insyaallah, jalan yang pada asalnya 'LUAS' kemudian 'SEMPIT' pasti akan jadi 'BERTAMBAH LUAS' jika kita yakin dan ikhlas dalam menyampaikan mesej kita. Program tersebut juga akan menjadi menarik dan berkesan kepada orang ramai dan juga AJK2 kita.

Kesimpulannya, saya berpendapat dari segi kewangan, kedua-dua sayap bermasalah, Penyelewengan di sayap kanan, anda nilailah sendiri, di sayap kiri, honestly, saya tidak pernah mengurus kewangan mereka secara total dan apa yang boleh saya katakan 'Wallahualam'. cuma berharap agar sayap kiri ni cubalah berhenti dari mengambil jalan berisiko dan cuba rendahkan ego anda untuk turun dari 'takhta khayalan' anda, dan jangan terlalu jumud dengan tradisi yang membebankan. Luaskan skop pemikiran tidak bererti kita perlu memutuskan tali pendirian.

yang lain sambung nanti.

25 comments:

Ariff Redza said...

suke aku bace statement "saya ada kawan....". ang igt dak lepas die wat magic kite g kedai kawan dia, then ditakdirkan kawn die call die, agak2 kawan die tanye ape?? kwan die tanye " Ai.. En ..... tak dak projek ka???" wow kawan die call mintak projek... menarikkan afiq...

Anonymous said...

aku tertarik dengan penulisan ni.. aku baru je bace blog kilau, then ade komen pasal EIMA .. yang konon nyer sumua peserta kena lalui interview 2 kali.. penipu.. diorg yang pilih geng2 diorg.. guna pensyarah akademik utk dapat duit je.. sial nyer penipu... penting diri.. patut hidup merana... direct to pengarah EIMA...

Anonymous said...

Saya Pengarah EIMA 2008, Nor Azim Hakim Norazmi..sememangnya saya x pernah mereply2 ape2 komen dalam blog2 mcm ni walaupun saya x nafikan saya memang baca blog2 ini untuk membuka minda saya terhadap isu-isu yang berlaku di dalam kampus..bloggersnye ok tapi anonymous yang x berani guna nama sebenar yang takut utk ke depan yang suka guna cara murah utk menyampaikan rasa x puas hati kepada pihak2 tertentu tanpa mengetahui perkara sebenarnya yang berlaku..saya x marah anda marah kerana anda tidak mengetahui perkara sebenar tapi saya sedih kerana anda melemparkan tomahan yang negatif dan tidak adil kepada meraka-mereka yang sebenarnya banyak menyumbang tenaga untuk membangunkan aktiviti pelajar dan suara mahasiswa di dalam kampus; biarpun bersaya kanan ataupun bersayap kiri seperti yang dikatakan oleh saudara afiq. itu adalah lebih baik kalau dibandingkan rakan-rakan yang hanya duduk dibilik menghabiskan masa dengan bermain counter strike, need for speed, warcraft ataupun PES. Yang penting, program2 tersebut telah berjaya dalam menyalurkan mesej yang ingin disampaikan dan seterusnya berjaya dalam memenuhi objektif dan misi projek tersebut yang tersendiri. Jadi,saya rasa tak perlu saya nak reply kepada komen en anonymous yang x puas hati pasal EIMA dan oleh kerana komen tersebut secara terangannya ditujukan kepada saya, saya dengan hati yang terbuka ingin menjumput saudara untuk berjumpa dengan saya sendiri di bilik J5042(B) ataupun tegurlah saya jika melihat kelibat saya di mana-mana di dalam kampus ini. Saya berharap, pertemuan ini akan bersama-sama membuka minda kita kepada kebenaran yang sebenarnya. INGAT, exam dah dekat kawan, menuduh dan menfitnah itu dosanya lebih besar dari membunuh,lagi2 la kepada org yang cakap tanpa sebarang bukti. Anda boleh berselindung di sebalik nama anonymous itu tapi anda tidak boleh bersembunyi dari Allah swt. Tuhan tahu setiap apa yang kita lakukan. EXAM pun dah dekat, saya memang dah maafkan saudara dan sapa2 jugak yang kutuk saya selama ini tapi beringat2 lah ye kawan-kawan. Janganlah kita sombong dengan ilmu yang kita ada dan nampak kita je yang betul (pernyataan ini termasuklah untuk diri saya sendiri). LAst but not least, saya ingin memohon maaf kepada rakan-rakan yang lain yang tidak puas hati dengan saya dan jika sudi, datanglah berjumpa menyelesaikan ketidapuashatian tersebut sebelum exam menjelang sebab kalau hati x bersih, camne nak jawab exam dengan cemerlangkan...ok..no hearts feeling ok? huhu...Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

yup benar afiq... x kisah la apa istilah digunakanpun... tp ego benar mungkin salah satu daripadanya...

pernah bincang ngan kak ita... dia tanya.. kenapalah kat kampus kita nie suke sangat buat projek secara menyendiri??... kalau MPD akan buat prog sesama MPD.. kalau PMI... prog just PMI... MPP prog sesama MPP... kenapa x pernah nak buat secara kerjasama??

puas juga pikir hal2 nie... ada jawapan dalam kepala nie.. but then memang x kukuh langung hujah... yup di akui memang sayap kiri akan melalui jalan yang sempit... dan kami juga memang sudah mula untuk membuat prog secara kerjasama... tapi x tahulah nak menyalahkan siapa... setiap prog yang ada kami, akan melalui jalan yang sukar.. kesian pada rakan2 yang lain...

cuma.. lepas2 nie.. zaman kita dah berlalu.. harap2 adik2 baru yang ambil alih kepimpinan persatuan nie dapatlah jalin lebih banyak kerjasama... kalau kami ad kesukaran begini.. saya percaya persatuan lain ada kesukaran yang lain... mungkin kalau kita bergabung..pelbagai kesukaran dapat diatasi... mudah2an...

selamat menghadapi final exam... salam'alaik..

Anonymous said...

uhuhuhuh ... afiq ... smart ... aku pon ade je nak cite menda2 gini ... kadang tensen gak .. walaupon baru duk 2 thun disini .... hahahaha ... u guys rock ... hahaha ...

-ipai-

e-mam said...

Terima kasih kepada rakan bloggers dan pekongsi idea, yg berkongsi inkuiri, sudah berjawb, yg berteleku idea, sudah terluah, cuma saya berharap perubahan yg positif boleh dicapai sesama kita dalam merevolusikan cara dan gaya berfikir mahasiswa, ingat, untuk mencapai kelestarian dalam perjuangan, kita perlu bersinergi dahulu. kerana itulah falsafah utama saya, Synergism Towards Sustainability...syntoss.

Ariff Redza said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Hmm...siapa yang merana sebenarnya? huhu..kepada semue komentar-komentar yang bagi mcm2 komen tu, saya x kisah sebenarnya..terpulang kepada anda untuk mengetahui keadaan yang sebenarnya..selaku pengarah EIMA 2008, semua dokumen keluar masuk wang berada dengan saya dan saya tahu xde sapepun yang menyeleweng sape2..kepada saudara kilau, kalau nak suruh org cari bukti dulu barulah mengeluarkan fakta, saya rasa anda lah orang pertama yang perlu berbuat sedemikian dahulu..action speaks lauder than words..tapi jangan pulak datang bilik orang dan marah2 plak..huhuhu..berundinglah dengan akal dan bukan emosi...dan berundinglah dengan orang yang betul..haha..jgn semue orang salah disebabkan orang lain..renung2kan...dan selamat beramal...moga bahagia menjawab exam yang mendatang..

Mujahid Cakna said...

afiq, bab2 join venture nie, izin aku nk mencelah sat..actually, main reason bkn ego org kiri,org kanan..tp disebabkan pemikiran kita ni didokrinkan mcm tu, yakni bile aku pgg organisasi aku, aku msti naikkan organisasi aku. tmbhan lagi, hubungan pres2 ni kurg baik, kurg bercampur..sbb??ade bnyk sbb..mgkn mslh kekangn mase, depa pun msh terkapai2 mengendali mslh dalaman, so blom bersedia nk JV(join vnture)..2nd, planet berlainan..most blh kanan ni tkt nk JV ngn kiri, sbb knon2 nye nnt ni x blh, tu x blh, walhal ilmu sendiri yg kurg..kiri pulak, planet depa nk kne jga,depa tkt depa x dpt nk kwl aktvt yg jv buat tu (if ade unsur2 x elok,depa kire bersubahat)...n mcm2 lagi..tp kepimpinan mcm tu kita yg ade kesedaran kne sedarkn depa..Haa,mcm mane??mdh ja..yg kanan, mai kenali planet kiri ni, yg baik blaja..yg kiri, mai blaja pa planet kanan ni wat, kl depa x btol, suarakan(selalunya ni mslh yg timbul,seb baik time mpdj dulu duk bwh abg kerul,snng nk dbwk berbincang)...2nd, hubungn pres2 kne la baik..mcm mane?bile depa thn 1, jgn rigidkn depa join 1 persatuan ja..join bnyk2,biar ramai knalan..lps tu, nek thn 2, kl da pgg kepimpinan, mgkn knln2 depa pun leaders at diffirent club, shbt depa, mdh tuk dibwk berbincang kl ade yg x btol..sama mcm kita ber4 (aku,kilau,hg n zool) dulu dscuss nk wat JV..mahasiswa bermasyarakt(ai,bile la junior3 ni nk realisasikn plan nij)...
pape pun afiq, nk trime pndangn org mmg ssh, pndngn manusia ade slp, apatah llagi kl kita bkn ahli, kita bkn leaders yg blh bwk rakyat kjayaan dunia n AKHIRAT.last but not least, aku ykn bks pimpinan thn 4 ni sume hbt2(bkn aku la), skill leaders??jgn disebut,sume ade,insyaAllah..tp mai kita perkemaskan lagi pndangn kita dgn pndngn ustz2,murobbi2,quran..selari ke x??
bereh2
waAllahua'lam

Anonymous said...

sengal la kishi ni... duit sponsor ilang pun taknak ngaku.. kan dah diakui ilang dalam meeting EIMA.. duit bg, kena tanggung pegawai... ni apa ni??? aku yang bg info kat kilau sekali salinan dokumen... sengal.. patut la hidup merana mcam kilau cakap, suke sembunyi hal sebenar...

e-mam said...

Salam, thanx for joining our discussion, saya mengucapkan terima kasih kepada anonymous pertama, kerana andalah kita berjaya mendapatkan komentar dari dua orang kuat sayap kiri dan kanan, fariz dan kishi (norazim hakim), bagi saya ini merupakan permulaan kepada bersatunya suara mahasiswa, ipai, walaupon anda baru tahun dua, but believe me, anda melalui jalan yang sama dengan saya, we both pernah merasai berada di kedua-dua belah sayap, semoga pengalaman anda boleh disinkronikan dengan saya dan jangan lupa kongsikan pengalaman tu dengan adik-adik kita. beritahu yang benar dan jangan takut berlaku ikhlas. kepada fariz, idea anda memang bernas, kita pernah berada diatas, maka kita wajib kongsikan pengalaman dengan adik-adik kita. jangan biarkan pemikir lama mati dan pemikir baru tenggelam tidak bersahut. Salam revolusi...syntoss

Anonymous said...

Bodoh & sombong upenyer kishi ni.. woi kalu tak kerana kilau dah lama ko kena pkul.. aku story la skit.. aku n kawan2 aku mmg tak puas ati kes aritu, kami mmg nk p lanyak si kishi ni.. panas beb.. dia igt dia sapa... nasib la kilau kate jgn, dia akan sampai kemarahan kami tanpa guna fizikal... kilau kate korg janji turun next week, sial org dah siap angkat meja semua, pasang skirting baru nak sampai.... bodoh..... nk kena lanyak pun tak sedar..... bodoh.. hina...

Ariff Redza said...

sudah la... objektif dah tercapai.. aku dah sampai kan kemarahan korg and PPMS pun dah turun next week 2.. ok lah tu... nnt die start emo die kuar ayat " aku dah takde ...." tak best plak...

Anonymous said...

tok2.. assalamualaikum....., nak mencelah cket,ne pasal jamuan berbuke ke? sye pon ade dbritahu yang kishi n da geng nak turun time 2, tapi xdela sampai nk bantai die kan, sian la kishi...die comel pe... cume sye nak tego cket, jgn sesekali kite berckap seolah2 kite ne perfect, setiap kelemahan tempatnya tetap didalam manusia, yg bercakap, kelemahannya juga ada, cume tak ternampak macam org laen, walopun bengang, tapi kite kne belajar yg setiap manusia tu diciptakan berbeza antara satu dengan yg laen. terima kelemahan dan kelebihan seseorang seadanya, dah itu yang tuhan ciptakan, bukan die minx jdik camtu, betol x kishi?

Anonymous said...

Wahai encik anonymous, saya tahu anda bukan salah seorang daripada delegasi EIMA, xyah la nak provok sangat..saya x termakan provok anda tu...saya berani cakap sebab saya tahu..selaku pengarah EIMA, semua selok belok EIMA, perjalanan keluar masuk duit EIMA, berada di tangan saya...kalau anda ada salinan dokumen perjalanan projek EIMA, nampak sangat lah anda berbohong mengenai identiti anda sendiri..sebab dalam EIMA, hanya saya dan bendahari saya,Nordiina yang memegang semue dokumen EIMA termasuk dokumen perjalanan keluar masuk duit EIMA..meskipun satu sem saya menginggalkan projek EIMA kerana saya mengikuti program pertukaran pelajar di luar negara, saya sentiasa menghubungi ahli-ahli delegasi EIMA bertanyakan perkembangan terkini projek yang kami kendalikan..Jadi setiap perkara yang berlaku dalam EIMA, saya tahu..siapa kata ade duit yang hilang dalam EIMA?huhu.. kesemua duit yang kami dapat kami masukkan terus ke dalam akaun EIMA di bendahari..Even, kalau ade pegawai HEP yang nak keluarkan duit tersebut perlu ada dokumen hitam putih terlebih dahulu..Dalam hal ini, memang saya dapat memberikan jaminan tiada duit dari EIMA yang dikeluarkan untuk entertain mane-mane pegawai yang mengikuti delegasi kami ke Australia. En Mahizan telah mendapat peruntukan pegawai yang ditaja sepenuhnya oleh USM dan peruntukan tersbut telah diluluskan oleh Timbalan Naib Canselor HEP Sdiri..(kalau korang kerje nanti korang tahula setiap pegawai ada entertainment budget yang tersendiri) bukan senang-senang nak pakai peruntukan pegawai tu..dan selaku ketua bahagian, en mahizan memang ada peruntukan beliau sendiri..En Roslan pula (pegawai Unit Kerjaya) telah mendapat peruntukan yang tersendiri untuk mengikuti program EIMA daripada Prof Madya Omar Osman (TNC BHEPP)[ Unit kerjaya adalah dibawah HEP juga] kerana beliau ingin meluaskan jalinan industri USM. Tetapi, atas kemurahan hati beliau menyaksikan kesusahan delagasi EIMA mengumpulkan penajaan selama 2 tahun untuk ke Australia, beliau telah menyerahkan lebihan peruntukan pegawai beliau untuk digunakan sebagai peruntukan bersama semua ahli delegasi EIMA 2008. Yang digunakan dari peruntukan beliau untuk beliau sendiri hanyalah untuk tambang penerbangan sahaja..dah duit die sendiri..die bagi lebihan tu pun dah ckup bagus dan tanpa lebihan tu memang tangguh la lagi projek EIMA nampaknya..nasib ada beliau, maka EIMA 2008 berjalan seperti biasa..tapi yang saya hairan kan, kenapa en anonymous sangat ghairah dalam menjaga urusan projek orang lain yang xde kene mengena dengan en anonymous..hehe..(x marah ye..cakap je..hairan sangat)dan agaknya saudara bekerja dengan saudara kilau kerana apa pentingnya saudara kilau untuk mencampuri urusan EIMA? huhu..dia pegawai HEP kah? atau dia merupakan "boss" en anonymous kita..ish..ish..ish..sedih betul en anonymous x berani kedepan mempertahankan suara saudara sendiri...sebaliknya, meminta bantuan saudara kilau untuk mengetengahkan isu yang xde kaitan langsung dengan beliau..mcm mana la agaknya kalau saudara sendiri yang jadi MPP..huhu..Kalau itu duit saya, dan saya sendiri dah kata duit saya x hilang, kenapa orang lain pulak nak sibuk-sibuk kata duit saya hilang? haha..xpe,nanti kalau ade program2 antarabangsa lagi, en anonymous hadiri la interview ya..semoga terpilih juga untuk mewakili universiti ini..pasal pemilihan delegasi EIMA pula, kalau xouas hati..sila berjumpa dengan Dr. Aftanasar sendiri untuk mendapatkan kepastian..dia yang pilih...saya ok sahaja sebab pada saya yang penting, orang yang nak pergi kenalah orang yang nak buat kerja..Asalnya, EIMA ada 26 orang ahli delegasi tetapi kemudian,kerana kesuntukan masa, 6 orang keluar kerana telah final year dan yang selebihnya keluar kerana mereka tidak mampu untuk mencari jumlah penajaan individu yang sebanyak RM2000 sahaja seorang..Bukannya kene bayar sendiri pun, kami telah menyediakan surat dan dokumen yang lengkap untuk setiap ahli delegasi mencari penjaan individu masing..kalau saya dan 12 lagi rakan saya yang lain mampu untuk mencari duit tersebut, rasanya tidak ada masalah bagi yang lain untuk mencari duit tersebut juga..maka dari 26 orang, tinggallah lagi 13 orang student yang bersama-sama sehingga ke prongkat akhir, susah mahupun senang..dan mereka inilah yang akhirnya dapat menjejakkan kaki ke Australia..kalau nak kira, RM2000 tu, nak bayar tambang penerbangan pun x cukup.. tmbang penrbangan MAS adlah RM3,500 seorang dan tambang penrbangan domestik di Australia dari Melbourne ke Sydney adalah RM 500 seorang..bayangkanlah beban yang saya tanggung sebagai seorang pengarah..dan alhamdulillah, berkat kepercayaan yang diberikan, kami berjaya merialisasikan impian kami bersama..Katalah anda apa nak kata tetapi berhati-hati kerana tak semua yang anda rasa anda tahu adalah perkara yang sebenarnya berlaku..berkata-katalah dengan pengetahuan yang tinggi..dan jangan sekali-sekali menghina manusia lain kerana menghina manusia lain itu ibarat menghina ciptaan Allah swt senditi..berbicara lah dengan cara berhikmah..bukan dengan emosi..saya dah buka pintu bilik saya seluas-luasnya..J5042..sila datang..bawa segala dokumen yang dikatakan..kalau x berani bersemuka pun YM je saya..kalau benar..sya akan mengaku dan memohon maaf secara terbuka jika perkara ini benar dan akan cuba menyiasat perkara ini demi kebenaran..kalau semue ini hanya sekadar provokasi..baik anda gunakan masa yang anda untuk stadi untuk final exam yang mendatang ni..jangan buang masa..masa itu emas..kepada saudara kilau, kalau nak tahu apa2 pasal EIMA, jumpa la saya sendiri..xyah melalui "ahli delgasi EIMA yang lain" kerana saya ada segalan informasi yang anda ingin tahu..huhu..saya kenal ahli ahli delegasi saya,susah payah kami bersama-sama..so xyah la fitnah dorg pulak yer..huhu..kesian, tambah dosa je..nak exam ni..ok..jgn marah ar..sekadar menjawab je..nak sangat..hehe..

Wallahualam..
Nor Azim Hakim Norazmi
Pengarah EIMA 2008
Universiti Sains Malaysia
Kampus Kejuruteraan
YM!: kishi_samura@yahoo.com
P/s: kalau x mahu bersemuka, YM pun boleh juga..saya sedia menanti en anonymous..huhu...

Anonymous said...

Assalamualaikum semua..betul-betul tu encik think (^-^)positive..nak lanyak? silakan..ni pasal isu berbuka puasa yang x habis lagi tu ke? aik..saya dah jumpa pengarah..semua kata ok je..xda pape..cube korg tengok balik..perjalanan majlis korg..walaupun lambat,atleast ktorg turun gak bantu kan malam tu..even nak tolong korg pun boleh..tapi korg x mintak..kami x kata ape la kan..kang main pandai2, korg marah kat kitorg plak..saya dlupun ajk tilawah..exco MPDJ..x pernah ada isu-isu mcm ni..kitorg bleh je bekerjasama dengan semue pihak dlam menjayakan program yang mulia tu..lagipun, kita kalau nak buat kerja, biar ikhlas..lagi -lagi dalam kes projek tilawah yang sangat mulia di bulan ramadhan kan..x baik marah2...nak kata saya boroi, gemuk, buncit,boyot..katalah..saya paham anda marah..saya terima semua kata tersebut sebab saya tahu siapa saya..tapi kalau betul ada yang x puas hati, meh le berdepan secara berhikmah..cakap dengan akal..bukan emosi..saya sudi terima sebab saya tahu saya pun x perfect..nak harapkan saya sorg buat program tilawah memamg xkan berjaya tanpa anda semua..sebab itu saya mengundur diri dari MPDJ untuk memberikan peluang kepada adik-adik saya yang lain untuk meneruskan tradisi kecemerlangan MPDJ selama ini..so sekali lagi, secara terbuka, meh a datang bilik cerita leklok..kita bincang..ade milo, ade teh kuruskan badan lagi..hehe..bleh datang kalau nak mencuba..saya bancuh special untuk saudara anonymous..huhu...ok?ok..la..jangan marah-marah..lek-lek ye brader..salam..

Ariff Redza said...

Bagus ni... aku ade pekerja tanpa gaji.... hehehehhehe.. tu la aku kate.. kan kishi dah wat artikel sendiri... bace2 jgn tak bace yang meluah rase hati tu..

@f!ah said...

salam..apa la..yang utara hentam selatan yang selatan hentam timur..at last yang barat juga menang..

sapa ek en anonymous tu?hahaha..lawak2x..tak baik marah2x ne..menunjukkan kebodohan diri sendiri..mana yg kurang cukupkan..mana yng salah diperbetulkan..kalo asik nak nunding jari..samapi bila2x pon tk settle..kalo tk pueh hati minta perjelasan dgn cara yg baik..

baca komen kishi..wat aku tergelak besar..cool la kishi! suka2x..walaupon dihentam..tapi tetap menjawab dgn tenang dan sinis.

sejak akhir2x ne..selepas PRU 12..dan akan datang PRK (pilihanraya kampus) ramai plak org2x tertentu menonjolkan ideologi dan agenda politik masing2x...

the point is..adakah anda yakin setiap yg anda utarakan adalah benar, adil dan relevan dengan keadaan dan kehendak semasa..

kalo setakat cakap do this don't do that...sumer org pown bolehkan..kita nak org yg benar2x berkaliber dan buat apa yg dirancang..aku tak kisah..sayap kiri ke kanan ke depan belakang ke..kalo org tu benar2x bersih dan bukan kaki ampu..sure akan jadi pemimpin yg bersih dan dihormati..saper2x yg jadi mpp akan dtg..plzla do something kat kmpus kejuruteraan ne..

watla pogram2x lawatan ke somewhere yg benefit..kasi exposure kat budak2x usm ne..dahla kampus dok kat parit nan kampung..kasila sikit pendedahan yg luas kat budak2x usm ne..sian tau ngak..

ni..balik2x..mahasiswa bermasyarakat, mahasiswa gotong royong, anak angkat emak angkat wat ever sumer tu..apa daaa...kes2x.

jadila pemimpin g kreatif dan inovatif..bukan menciplak dari satu generasi ke satu generasi..

kalo setakat ampu mengampu ne..bukan ke itu natural manusia..wat academic people say 'hallo effect'..iaitu kecenderungan memilih seseorg atau sekumpulan berdasarkan trait2x dan charactheristics yg sama dgn parent nyer..hmm..

pasal EIMA tak brani nak komen..tapi..aku rasakan kishi..baik ko wat laporan rasmi dan ko tampal kat sumer board2x yg ada kat usm ne..dan print cantik2x kat individu2x yg tak berpueh hati tu..hahaha

dan semestinya...ak sgt2x gembira dgn org2x yg berfikiran seperti 'think positive'..my style is be natural dan independent lagi berkecuali..agak2x sesuai dan tidak keterlaluan..aku join dan ak campur...

neway kishi...congrats tau!org hanya tahu melihat tapi tak mampu untuk merasa apa yg kita rasa..yg penting kishi..ingat...org2x yg saiko dan provok ne suka tgok kita melatah dan di provok...the key is..jgn sesekali melatah dan cepat di provok..hahaha..hell!

p/s: kalo nak kata pasal skandal dalam organisasi..kat mana2x pon ada kan..dalam MPDJ dulu pn ada..tapi..biarlah aku dan arwah halimathun bersama org2x aku yg tahu..kes2x..

pokok pangkalnya....sebelom hentam org..tgok diri sendiri dulu..

Ariff Redza said...

setelah berbincang mengenai anonymous ni bersama pemilik blog.. n check data..
1. rupanya anymous ada ramai, bukan org yang sama..
2. Cubaan utk menggunakan kata2 aku dalam blog utk bg suma org bergaduh.. sbb aku sendiri pun tak dapat apa2 dokumen.. pelik....
3. Aku dah tau sapa... org2 ni.. cuma.. kalu tak berani.. jgn la guna nama aku.. tak pasai2 aku ada pekerja tak bergaji..

Anonymous said...

Assalamualaikum...first of all I am forwarding this to our "Mr Anonymous" yg xabis2 hentam EIMA2008; it's u pity u didnt get to go =P..it was fun there with the kangaroos and koalas that may look like u...dengar sni..i am one of the delegation members that put a lot of effort on this automatically puts me on kishi's side...plz; no offence, but what u are doing is reckless and stupid, throwing things without any proof...sila kemukakan salinan bukti2 yang kukuh beserta surat salinan anda dan berikan kepada saya or kishi "by-hand" face to face...I'll be waiting for u and willing to explain u about the successful EIMa programme...feel free to drop by to either kishi's room or my room at 3116; pasal tohmahan Eima tu; I can't accept them; u know..it was such a success; infact I was one of the delegation members; but do u have any idea wether I was in the Mpp or not?Do you?Ever heard of my name going on elections or something?Xpaham ke?Ada aku bertanding x?I'm not sure bout u Mr anonymous, but i sure do know u dont have the balls to reveal ur name at all; do u?Bg nama sikit pon jadi lah..nm singkatan ke?Neway; feel free to drop by...dan xyah la nk busuk2 hati k...this programme's a big success..n now's the time to give exposure to the juniors from what we've learned from our trip, kishi..to u, Mr anonymous who didn't even give it a try at the interview; QUIT IT!

e-mam said...

Assalamualaikum, rasenye tak pernah pemilik blog memberikan komen sekerap ne, sekali lagi saya tegaskan disini, PERBINCANGAN dan PEMBINAAN maklumat adalah fokus kita sekarang, kenapa perlu di kenang bende yang sudah lepas? sampai bila kita nak berteleku di takok lame? for anonymous, yes, you have right to express your feeling, and i hope you already stisfy now. I'm not gonna tell u wat u did are wrong, because for me, u hav the right to know. but then, lepas dah tahu anda silap, pergi berjumpa dengan kishi, be gentleman, berani accuse, brani jawab. for kishi, keluarkan kenyataan jika orang tu dah datang mintak maaf. is it hard to sy I'M SORRY?? 2 patah perkataan je pon. ego tak bawak kita kemana, banyak manusia-manusia terdahulu binasa sebab ego. ego benda yang betol takpe, tapi kalu da terbukti salah, rendahkan ego, mintak maaf, barulah jadi seorang yang benar-benar MANUSIA. kishi, pendapat peribadi aku la, aku rase ko kene terbitkan blog and siarkan perjalanan prog dari mula sampai habis, gamba-gamba, attachments yang sesuai dan apa2 maklumat yang berguna untuk dikongsikan. kalau ko taknak buat, my blog is free for your article. jelaskan sejelas-jelasnya. ingat yang penting benar dan ikhlas. sekali lagi saya tegaskan...FOKUS KITA ADALAH MEMPERKASAKAN MAHASISWA...salam syntoss.

Ariff Redza said...

sokong afiq.. g la mintak maap sebelum aku g cari ko anonymous.. Bersama memperkasakan mahasiswa. To kishi wat je blog pejalanan tentang EIMA ko tu... bg exceess kepada semyua member eima yang g 2..

Anonymous said...

cool..thanks everyone..aku just cakap mane yg mampu..aku ni xde la banyak sangat mase nak wat blog..korg pun busy kan..neway, xpe..aku akan pikirkan idea utk bentangkan EIMA kepada semue org..just to share dari awal sampai akhir..blog seems a cool way to do so..right after exam, aku akan try bagi masa sket utk bende2 ni..im totally agree with afiq, bende yg dah lepas,kite letak kat belakang..let us look forward..justeru, sebelum aku melangkah ke hadapan, sekali lagi menoleh ke belakang utk memohon ampun dan maaf kalau ade terkasar bahasa sepanjang aku memberikan komentar dalam blog ni..sebenarnye EIMA ni xde kaitan pun dengan tajuk bersinergi yg afiq tulis ni..huhuhu..sorry yer afiq tapi atleast aku dapat menyampaikan mesej sebenar yg penting through blog which is awesome..kepada kilau sekali, jgn marah ar..aku saje provok balik mr anonymous walaupun sebenarnye aku tahu siapa die..tapi itu x penting sebab yg penting adalah everyone lek2..cool..n put aside our negative thinking towards anyone around us..there's always a reason for everything rite? so, selamat memblog n jgn lupe final exam dah dekat..same2 kite cemerlang..aite..adios..huhu..salam

Anonymous said...

Yep...everyone be happy; b cool..mntk mf kalo ada terkasar bahasa ke..I am one of the delegation members of EIMA2008 would like to thank everyone for their big support...kpd2 kwn2 aku yg byk bg smngt, perangsang..aku ingt smua...sorry to afiq sbb forum nh lgsong xdk kaitan dgn SYNERGY, heheh...neway thnks..to Mr Anonymous; u didnt actually give it ur best shot; but it was worth trying, dont u think so? =P gud luck everyone; all the best in ur study; good luck =) Assalamualaikum

Mujahid Cakna said...

kenapa org putih die putih, sbb die spt kera d bwh tempurung..seb baik kita x putih, kire kita blaja selok belok dunia luar...saye nk kwn2, nape org x brani touch opposite pade hep,aspirasi yakni PI?hows they work?ok la...tguran sket,dlm kite berdebat,memberi hujah, xelok menghentam org(dgn kate tegur scare ksr n xnk dikenali)..kl wat provokasi, medannya bkn mcm tu, xde effek pun kt sape2, just tmbh kemarahan org ade la.pada org yg d tegur tu, ade terpk word muhasbah?kita tnye org len perfect?kita ni perfect gk ka hgga x nk tgk isi tersirat teguran org?mahasiswa yg baik,dpt jge maruahnya kerana pembawakan akhlak nya pade student2 len tu sentiasa menjaga maruah antara satu same lain, even dlm keadaan menegur..case saye trgkn ini based on antara kita bkn x berlaku peperangn spt org islam n kafir(kafir ade 3 jns,even die lagak cm islam,tp kl tolak 1 ayat dlm quran,mcm brani lwn Allah suh ttp aurat,tu kita kne lawan,xperlu tggu nk tgr mcm ni) waAllahua'lam..