2:20 PM

Kualiti VS Kuantiti

ketinggian everest mencecah 8,848 meter dari aras laut. Banjaran everest ini terletak bersempadanan dengan tiga buah negara, iaitu China, India dan Nepal. Akan tetapi, puncak tertingginya terletak di negara Nepal. Apa yang menariknya, Ketinggian gunung ini menyamai 20 kali ketinggian menara berkembar petronas yang ketinggiannya hanya mampu mencecah 451 meter.

Walaubagaimanapun, jika dibandingkan sumbangan kedua-dua objek tertinggi dunia ini, menara berkembar petronas menjana hampir 1 billion Ringgit Malaysia setahun, akan tetapi, gunung setinggi everest hanya menjadi tunggul yang menjana sumbangan yang tidak sampai USD 345 bagi negara Nepal (Pendapatan perkapita Nepal = USD 345 pada 2006, Malaysia USD 14,400 pada tahun 2007 - sumber, korang cari sendiri, malas sangat nak mencari, intenet dah free pun malas nak cari).

apa yang saya cuba ketengahkan disini ialah, kekuatan dan kehebatan sesutu bukanlah terletak pada dasar kuantitatif, akan tetapi, nilainya terletak pada dasar kualitatif yang ada padanya. Maksudnya, nilai sesuatu itu bukan terletak pada jumlah atau bilangan yang ada padanya, akan tetapi, ia terletak pada dasar kualiti yang ada padanya.

sebagai contoh, ketika Al-Masih Isa A.S menyebarkan Risalah Tauhid di Timur Tengah, baginda telah menghantar 12 utusan baginda kemerata tempat, dan lmereka dikenali sebagai "the twelve disciples" yang terdiri daripada:

1. Peter- Dinamakan sendiri oleh Isa A.S, nama sebenarnya ialah Simon, seorang nelayan di Galilee.

2. James- Adik kepada John

3. John- John dan James digelar oleh Isa A.S sebagai "Sons of Thunder"

4. Andrew- Abang kepada Simon/Peter, nelayan di Galilee, pengikut nabi Yahya A.S

5. Philip- berasal dari Galilee

6. Bartholomew- Anak kepada Talemai, juga ada yang mengatakan beliau adalah nathanael

7. Matthew- Seorang pengutip cukai, juga dikenali sebagai Levi

8. Thomas

9. James- Dikenali sebgai "James the Just" oleh gereja Roman katolik

10. Thaddeus- Juga dikenali sebgai Judee.

11. Simon the Zealot- juga dikenali sebagai "Simon the jerusalem".

12 Judas Iscariot- Diakhirnya dia membelot Isa A.S.

Kesemua mereka telah dihantar ketempat-tempat tertentu untuk menyampaikan khabar baik mengenai kelahiran dan ketibaan Nabi Isa A.S yang merupakan penyelamat dan penebus dosa-dosa manusia. Dan kesannya, kerana kualiti yang terdapat didalam diri mereka, ajaran yang disampaikan mereka mampu menjadi tersebar sebagai agama yang terbesar didupnia dengan jumlah penganut sebanyak hampir 2.1 Billion (Islam, 1.6 Billion).

Begitulah juga sewaktu Nabi Muhammad S.A.W menyebarkan agama Islam. Baginda dikelilingi dengan para sahabat yang memiliki kualiti iman yang sangat tinggi seperti Abu Bakar, Umar, Osman, Ali, Bilal bin Rabah, Khalid Al-Walid, Abdurrahman Bin Auf, Abu Hurairah dan lain-lain lagi. Tidak salah jika saya mengatakan bahawa tertegaknya Islam itu, adalah kerana kualiti iman yang ada pada diri mereka, Tanpa mereka, Islam adalah agama yang tidak berkualiti, dan akan semakin malap ditelan zaman. Sehingga baginda pernah memberikan memberikan perumpamaan kualiti yang ada pada para sahabatnya seperti,

1. Abu bakar;

"Jika dibandingkan Iman Abu Bakar As-Siddiq dengan Iman seluruh umat akhir zaman, berat lagi Imannya"

2. Siti Khadijah;

"Tertegaknya agama Islam diatas harta Siti Khadijah"

3. Saidina Ali;

"Jikalau aku (Rasulullah) adalah kota Ilmu, maka Ali adalah gerbangnya"

Kerana kualiti iman yang terdapat didalam diri para sahabat baginda jugalah, Umat islam yang seramai 300 orang berjaya memenangi perang badar Al-Kubra menentang beribu tentera kafir mekah. Ini kerana mereka berperang ikhlas kerana Allah dan sanggup bergadai apa sahaja demi melihat tertegaknya Islam dibumi Allah S.W.T.

Saya terpukul untuk bertanyakan kepada anda dan kepada diri saya sendiri, Adakah kita sanggup bergadai apa sahaja seperti para sahabat demi melihat tertegaknya sinar Iman dan Islam dialam ini?.....

Kita sering mengatakan bahawa manusia yang lahir dari golongan bangsawan, adalah golongan yang mempunyai kualiti yang tinggi. Jika anda merasakan bahawa ini adalah benar, maka bagaimana pula dengan "Twelve Disciples" Isa A.S tadi? Kebanyakan mereka hanya berasal dari golongan nelayan, bagaimana pula dengan Bilal bin Rabah yang asalnya hanya seorang hamba dari Afirka?

Oleh kerana itulah Allah Berfirman:

"Dan yang terbaik diantara kamu adalah yang paling bertakwa"

Hakikatnya, mereka yang bertakwa ini adalah manusia yang melihat, kualiti adalah lebih penting dari kuantiti. Itulah perbezaan diantara ahli abid dan orang yang berilmu dan beramal dengan ilmunya. Oleh itu, sebanyak manapun harta dan ilmu yang kita timbunkan, jika kita tidak mampu menggunakannya demi kebaikan didunia mahupun diakhirat, maka sia-sia jugalah akhirnya.

7 comments:

Mujahid Cakna said...

salam
walaupun aku x bace habis lagi, tp nmpk pngisian yg blh thn
tapi kn afiq, ade kmungkinan gk depa yg bace ni akan berkta...'aadeeii,buat dulu la..' huhu..even kita slalu ja dgq ambillah kate2 org tu tnpa tgk sape yg brcakap(hg x berckp,hg tls ja)'..but, firman Allah gk, lupe ayat mana, maka binasalah bg mereka2 yg tidak berperilaku spt ape yg d katekan...waAllahua'lam..ps:bile nk blanje mkn kuih nih!!!

Ariff Redza said...

aku suke artikel nie.. :)

Anonymous said...

kenapa al-masih isa menyebarkan agama kristian?
nabi isa menyebarkan agama islam la...
ko tgk bible ke ape

e-mam said...

terima kasih diatas komen anda rakan blogger sekalian, untuk sdr fariz, adakalanya cara kita mengingatkan diri sendiri adalah dengan menyampaikan kepada orang lain.... and for anynomous, yes,when i wrote about christianity, i'll refer to the bible, but don't mess up with the words refer and believe. I just wondering, why nonmuslim are getting faraway from us (muslim), and i find out that, because we are always discussing about their religion in our cases, we never give opinion, suggestion, or any remarks based on their stand and believe, that's why they felt unappriciated and accuse us as an arrogant and selfish. and i end up with : If we talk/discuss/wrote about one thing, we should wrote base on that things point of view, not us. read more on "approach and interest" article, and probably you will know further. anyway, thanks for sharing your thought. STS

Anonymous said...

aik...nabi isa..sebarkan agama kristian ka...pengikut yang murtad ja la..apa check balik beb..nie agama nie..klau benda lain takpa lagi..

e-mam said...

Demi menghormati rakan anonymous kita, saya telah mengedit post ini, kerana kemungkinan untuk berlakunya pertelingkahan agama itu ada. Jika anda sudi, kita boleh berbincang secara tertutup dan saling memahami pendirian dan stand masing-masing. Anda sepertinya seorang yang tinggi ilmu agama, I'm eager to learn from you. Salam ikhlas. just email me if you won't meet.

Anonymous said...

hi..,

I agree with e-mam, he just wanna be fair, for anonymous, thanks for enlightened the true color of you. nonnegotiable.