11:58 AM

Saya afiq, Muhammad Afiq.....

Assalamualaikum,

Yeah, bird's back to nest after it takes 3 weeks to lay down on this blogging field again. It's not because i'm already tired of jotting or sharing my ideas, but........

...........................FINAL EXAMMMMMMM!!!............................

haha...the only things that make us students filling up their brain with forgotten lectures either by making delicious soup with their ancient notes, or sewing an answer sheet on their sweater hahaha....juz joking

Sedar atau tidak, ini merupakan exam kedua terakhir saya di Universiti Sains Malaysia untuk menyempurnakan ijazah sarjana muda kejuruteraan polimer. 4 tahun maa...i'm struggling just for getting a scroll that qualify me as an engineering graduate.

Seronok?? hurmm.... boleh juga dikatakan begitu, akan tetapi, apa yang lebih menonjol dalam diri saya sekarang ini ialah, bagaimana dengan perjalanan saya selepas ini. mungkin adik-adik di tahun 1,2 dan 3 mengatakan bahawa...waaa..seronoknya dah final year, dah nak habis.....

Saya juga pernah berfikiran begitu suatu ketika dahulu, akan tetapi, reality is always oppose of what we thought. Day by day, it just makes me feel nervous of what's awaits me in front. dan bila kita terkenang semula pengalaman kita yang lalu, perasaan nervous itu akan hilang dengan sendirinya. yang menariknya, adakalanya kita akan tersenyum atau menangis tanpa disedari.

Sewaktu kita masih belajar, kita terlalu eager to try anything new in our life. it's okey to be a determinant person, and i believe, setiap kali anda tersilap dalam membuat sesuatu keputusan, anda akan bangun semula dengan semangat baru disamping rakan-rakan dan sahabat anda. kekuatan yang lahir dari semangat dan sokongan rakan-rakan banyak membentuk diri kita sewaktu proses pentarbiyyahan ini.

Oleh itu, dalam kita terus melangkah kehadapan, kita harus lebih berani untuk meneroka sesuatu yang baru dan jangan terlalu jumud dengan tradisi yang membebankan. Apabila kita terjatuh dalam melangkah, kembalilah mengenang saat-saat indah dimana anda begitu bersemanngat dalam meneroka dunia suatu ketika dahulu dan hadapi permasalahan itu dengan hati yang terbuka.

Jika anda sudah senang suatu hari nanti, jangan lupa akar kita, kembalilah menyumbang kepada pembangunan sahsiah adik-adik kita yang masih di madrasah. pertalian yang wujud dan bersambung perlulah dijaga agar kesinambungan ilmu dan amal mampu diwujudkan. barulah kelestarian itu dapat diimplimentasikan secara menyeluruh.

Disini saya mencadangkan agar batch kita mengadakan suatu jamuan besar-besaran yang melibatkan seluruh batch 05/06 dan memperkasakan semula alumni kejuruteraan USM demi kemudahan adik-adik dan mungkin juga anak-anak kita yang bakal menggantikan kerusi kita suatu hari nanti.

Saya mempunyai satu visi dimana suatu hari nanti, sesiapa yang ingin menyambung pelajarannya di USM, tidak lagi perlu memohon pinjaman atau mendapatkan biasiswa dari mana-mana institusi awam atau swasta, akan tetapi alumni kita sendiri mampu mendanai mereka. jika tidak menyeluruh pun, sekurang - kurangnya dikampus kejuruteraan.

Saya juga berharap agar suatu hari nanti, mahasiswa USM kejuruteraan memainkan peranan yang lebih aktif di arena masyarakat, negara, dan global. Mengharap agar adik-adik kita lebih kreatif dalam membuat program-program yang berguna dan memberikan impak yang besar keatas pembangunan masyarakat sekitar, negara dan dunia. umumnya ingat, misi kita disini belum selesai, selagi masyarakat sekitar tidak berfikir, bercakap, bermain, dan berperilaku seperti kita. MAHASISWA USM....

last but not least, perjuangan tidak akan selesai sampai bila-bila pun, hanya mereka yang benar-benar ikhlas, tabah dan mempunyai matlamat yang jitu dan jelas akan mewarnai dunia dimasa hadapan.